A KOKAS KLÁRA KOMPLEX MŰVÉSZETI PROGRAMRÓL
„Zendítsd meg a testedet, a lélek vele zendül. A zengés a Mindenségé.” (Kokas Klára)
Kokas Klára, aki zenepedagógus és zenepszichológus is volt egyben, a zenepedagógia új útját taposta ki az elmúlt évtizedekben. Beépítette a szabad mozgást a Kodályi énekpedagógiába. Kodály a Zeneakadémián a tanára volt, majd iránytűje lett. Kodály már ebben az időben felhívta a figyelmet a zenei oktatás korszerűtlenségére és „Visszatekintés” című pedagógiai művét így dedikálta: „Kokas Klárának, előretekintésül.”
Életpályáját ez a bíztatás vezérelte. Mert újat gondolni, tenni. A Kodályi gyökerekből táplálkozva rájött, hogy a zene ihlette improvizatív mozgások a gyerekek személyiségének kibontakoztatásához vezetnek, érzelmeik kifejezőivé válnak. Rájött, hogy sokkal erősebb a zenei élmény, ha a gyerekek mozgásukkal kísérik, ők fedezik fel. kokas Klára a zenével, s a zenében a gyermekek gazdag fantáziájának megszólításával belső mozgásképek kialakítását segíti elő, melyek először képzeletben, majd a valóságban is megelevenednek. A gyerekek még igazi, spontán örömmel reagálnak a zenére. Később sem szóban adnak számot zenei élményeikről, hanem mozdulataikkal. Sajnos zenei nevelésünk felhasználatlanul hagyja ezt a spontán mozgást, pedig a zene lényegéhez ez viszi közel őket.
„A mi gyermekeink nem színpadra készülnek, és mégis táncolnak Handel contertohoz, Bach kantátához, Mozart versenyművekhez, amelynek hagyományaink szerint ülő közönsége van, mozdulata nincs. A zenét élik át a meguk mozdulataival. Ahogy a testük átveszi a zene rezdüléseit, spontán mozdulataik születnek. ” (Kokas Klára)
A VARÁZSZENE ÓRÁK FELÉPÍTÉSE
„A zene felemeli a kezeimet, s játszik velük” (Orsi)
Foglalkozásainkon egymásba kapcsolódó folyamként követi egymást az éneklés, körjáték, megjelenítés, zenehallgatás, mozgás-tánc, átváltozás, mesélés, festés. Mindig körben énekelt népdallal, körjátékkal indítunk. A dalok éneklése közben a gyerekekben létrejön egy belső kép. történet, ezt jelenítik meg körjátékaik közben: ” átváltoztatják”. A közös ének, rögtönzés közel hozza a gyerekeket egymáshoz átváltozásaik elvarázsolják őket képzeletük világába. Az így előkészített légkörben kapják a gondosan kiválasztott zenét, melynek a legfőbb ismérve, hogy „lélek legyen benne”.
Elhalkulunk, összebújunk, mint egy „fészekalja”. Teljes figyelemmel várják a tiszta zenét. Lehet Mozart, Bach, Vivaldi, Haydn vagy népzene. A gyerekek egyaránt nyitottak mindenre. De az már a mi felelőségünk, hogy mit adunk nekik „táplálékul”. Ha tiszta, nagy zenékkel találkoznak, áhitatot, szenvedélyt, feszültséget, feloldást élnek át. Ezek a „katarzist hozó” kis kerek zenei kompozíciók 2-3 percesek, melyek önmagukban is érzékelhető teljes szerkezettel rendelkeznek. Ezeket a zenei részleteket hússzor is meghallgatjuk az óra során, így minden ismétlésnél mélyül az élmény.
Az első meghallgatás után eltáncolják történeteiket kisebb csoportokban, vagy szólóban. Ámulatomra már néhány alkalom után kiscsoportokba álltak össze, s hárman- négyen egész kis történetet rögtönöztek mozdulataikkal. Előtte szavakkal nem kommunikálhattak.
A sok közös táncot szóló tánc is felválthatja. Van, aki egyedül szeretné bemutatni a táncát. Meglepetésemre a legcsöndesebb gyerekek ezek. A tánc után lehetőségük van elmesélni élményeiket, s ezek az eljátszott történetek segítenek mind az örömteli, mind a fájdalmas élményeik megosztásában. Közben szókincsük gyarapodik, mélyül; „megfogalmazódik a varázs”.
Mese után a zenére festenek is a gyerekek. A előre előkészített festékeinkkel a színek- formák nyelvén is tovább él a zene, a dallam. A nagymozgást átveszi a kéz- Az ábrázolással a szóban elmondhatatlan érzelmeket, gondolatokat jeleníti meg. A zenei részlet sokadszorra csendül fel, ők átszellemülten festenek. Nyugalom és béke ül a festés közben az arcukon. Ecsetjüket sokszor a zene lüktetésére mozgatják.A színekkel-formákkal való játék nagy öröm számukra. A zene által keltett élmények, érzelmek sokszor egy hagulatban , színfoltban, máskor figurálisan jelennek meg. Szívesen mesélnek festményeikről.
Végül Körbeülünk, s gyertyafényben, egymás kezét fogva, szép énekszóval búcsúzunk egymástól. Hangszereimet szívesen előveszem ilyenkor is.
TAPASZTALATAIM
„Nem művészeket akarunk képezni az iskolában, óvodában, hanem a művészetek közelében és közegében akarjuk nevelni a gyerekeket, hogy harmónikusan fejlődjenek.” (Kodály Zoltán)
– Alkotó, teremtő folyamatot élnek át
– Énekelni, körjátékozni nagyon megszeretnek
– Képzeletük szárnyakat kap, hisz végig belső, intenzív képeket hoznak létre
– Beszédkészségük, szóbeli kifejezőképességük rengeteget fejlődik, hisz saját eltáncolt, lefestett történeteiket el akarják mesélni
– Érzelni életük gazdagodik, érzelmeiket ki merik mutatni, sokszor „kibeszélik” félelmeiket, örömeiket is
– Mozgásuk is fejlődik mozgásfantáziájuk segítségével. Fejlődik testsémájuk, nagymozgásaik, ritmusérzékük.
– Közösségi érzésük is fejlődik, hiszen a közös tánc, mesélés során megtanulnak egymásra figyelni, s „együttműködni”
– Festés, ábrázolás során a hangzó élmény átmegy vizuális élmánybe. A zenére végzett nagymozgások fejlesztő hatással vannak az ábrázolásra is.
– Totális zenei élmény jön létre, mesterművekkel való találkozás során
– Örömteli, gazdag, szeretetteljes együttlétet élnek át táncban, mesében, alkotásban
– Baráti kapcsolatok gyökereznek a közös táncok élményéből. A gyökerek így mélyre nyúlnak, és a hallási-mozgási-nyelvi-képi önkifejezés gyökerei egymásba kapaszkodva küldik a szellemi táplálékot a fejlődő gyermek számára.